CONFLICTING SPACES
ETT KONSTUTBYTESPROJEKT - HOWRAH-MALMÖ
Conflicting Spaces är ett curaterat projekt för Srinagar Biennale 2017
Vårt mål med detta projekt är att nå ut till en publik som vanligtvis inte besöker konstgallerier eller konsthallar/museer
Vi kommer att anordna ett outreach /Nå Ut program under hela utställningstiden .
Sofielund, Malmö kommer utställningen att visas i flera lokaler som ligger på rad längs Sevedsplan, Mötesplats Seved, Galleri Copyright Seved , Indian Food Street, Nallens Livs, Asia Kött. Det är ställen som boende i området besöker dagligen så vi kommer att nå ut till människor som aldrig annars besöker konstgallerier. Workshops för de unga kommer att pågå i flera av lokalerna och på Sevedsplan, i samarbete med de konstnärer som ska vara i artist residence i utställningen under april-maj 2017.
I Howrah kommer utställningen att visas i stadsdelen Shibpur på 5 platser i gamla koloniala byggnader, en övergiven fabrik och fabriksaffär , stationsbyggnad och utomhus på 1. Grand Trunk Road Mills och Workers Colony 2. Salmiak Station Area 3. Baksara Area 4 Howrah Maidan och City Old ClothMarket 5 Botanical Garden Area. Lokalerna och platserna kommer att designas för att passa installation av konstverken och projektet. Shibpur är ett industriområde med arbetarkvarter längs floden. Där finns en av de äldsta och största botaniska trädgårdarna i Indien . Även i Howrah kommer det att pågå ett outreach program som riktar sig till främst de lokalt boende men även till andra besökare. Residency konstnärer kommer att arbeta i utställningen med sin egen konst och med pedagogisk verksamhet gentemot publiken. I båda städerna är vårt mål att nå ut till en ovan konstpublik
UTSTÄLLNINGSPLATSER CONFLICTING SPACES SOFIELUND/SEVEDSPLAN I MALMÖ OCH SHIBPUR HOWRAH APRIL 2017
Mötesplats Seved alias Flygande Mattan, Sevedsplan
Galleri Seved, Sevedsplan
Nallens Livs och Postkontor på Sevedsplan
Damfrisörsalong vid Sevedsplan
Food Street Restaurang, Sevedsplan
samt MKBs skyltfönster vid Sevedsplan
Utställningsplatser i Shibpur, Howrah i Indien
foton kommer att läggas till här
Ett konstprojekt i det offentliga rummet eller en visuell berättelse mellan två olika självständiga platser
foton kommer att läggas till här
Ett konstprojekt i det offentliga rummet eller en visuell berättelse mellan två olika självständiga platser
- båda platserna bär på levande minnen av sin historia och har samtidigt en inneboende kraft genom
det som är oförenligt i denna bakgrund.
Till detta konstprojekt bjuder vi in konstnärer från Indien och Sverige
De inbjudna konstnärerna ska i en process tillsammans med kuratorerna utveckla sina individuella konstverk eller samarbetsprojekt.
De inbjudna konstnärerna ska i en process tillsammans med kuratorerna utveckla sina individuella konstverk eller samarbetsprojekt.
Samarbetet mellan curatorerna och konstnärerna startar
som en intim dialog mellan de två curatorerna från de båda
städerna Howrah och Malmö.
som en intim dialog mellan de två curatorerna från de båda
städerna Howrah och Malmö.
Båda curatorer har varit omsorgsfulla i valet av utställningsplats i respektive stad.
De har diskuterat de konflikter som uppstår mellan det synliga och osynliga arbetet som pågår i en stad där många fabriker och industrier lagt ned. Motsägelsefullheten i ett samhälle där det sida vid sida bor människor med olika levnadsomständigheter. Närhet, kroppslighet, arbete, arbetslöshet eller arbetsvillkor. Förhållande mellan stad och natur. Kulturens roll i samhället.
Båda curators är djupt involverade i sina respektive bostads/levnadsområden där de valt att placera utställningarna, just för att förstå och tränga in i dynamiken och politiken som pågår i de båda städerna.
Under detta utbytesprojekt kommer vi att undersöka två helt olika städers förhållande till synligt och osynligt arbete och den process som man måste gå igenom för att se förhållandena klart.
Howrah och Malmö är båda städer som har egen personlighet men där finns på båda platserna ett stort genomslag av mänsklig arbetskraft, en ny livsstil, en befolkning som utvecklas med ett egensinnigt uttryck, men i båda städerna finns också en mer eller mindre dold kris under ytan.
Howrah har en lång historik av arbetarindustri,folkrörelser, naxaliters kamp för rättvis fördelning av ekonomiska villkor (naxalit = medlemmar i indisk marxist-leninistisk revolutionär rörelse), arbetarhistoria och den nuvarande politiska utvecklingen med en friare och öppnare ekonomi, invandrad arbetskraft, nya politiska spänningar och ett nytt sätt att se på neo-sociala platser/rum. Howrah ligger vid Hooghlyflodens ena strand mittemot Kolkata, som var britternas huvudstad i Indien. Stadens historia speglas genom dess arkitektur och dess levande historia som är av stor betydelse.
Malmö är en relativt liten stad med arbetar och industribakgrund. Där fanns den stora skeppsindustrin Kockums tills denna flyttade sin tillverkning från Malmö 1998, och många textilfabriker som lades ned redan på 1950 och 60talen. Andra stora industrier i Malmö var ADDO som tillverkade kontorsutrustning, Ljungmans som tillverkade bensinpumpar och Cementa som fortfarande tillverkar cement.
Malmö har nyligen utvecklats till en kunskapsstad sedan Malmö Högskola förlagts till staden. Malmö har en hög procent befolkning med ursprung från olika delar av världen och har Sveriges största befolkning av människor med ursprung i Mellanöstern. Många av dessa medborgare etablerar sig såväl i små företag som mataffärer, frisörer, skräddare men också som tjänstemän av olika slag och som tandläkare, läkare och advokater. En del av dessa nya medborgare har dock svårt att komma in i arbetslivet och integrationen tar lång tid och är en komplicerad process.
Curators koncept
Varje Plats har alltid två aspekter, den ena är den vanliga vardagszonen, den man betraktar till det yttre. Denna zon blir till slut så vardaglig att man knappt märker spår och intryck som förändrar den, eller hur tiden och människor förändrar den. Sedan finns det en dold agenda under ytan med många spänningar och konflikter som pågår, där tid-rum-arbete påverkar situationen på denna plats.
I detta projekt förändras och förvandlas Platsen genom konstnärernas minne och observationer och med känslan av Solidaritet med de som bor där. Konstnärerna kommer att tolka och välja hur de ska gestalta den motsägelsefulla politiska berättelsen och visa den i sin egen omgivning såväl som på den Andra platsen .
I allmänhet betraktar människor i samhället de platser och byggnader man ser i staden som objekt som bara finns där. Vi kan genom att gå in i en konstnärlig process i förhållande till dessa platser bryta det invanda sättet att se platserna och byggnaderna och stadsrummen. Här kommer den viktiga frågan vad som händer med dessa stadsrum då det uppstår konflikter, vad händer med vår tolkning av dessa skeenden ?
Projektet kommer att undersöka två huvudfrågor.
Den första är : Hur formar ett Rum/Plats vårt gensvar och upplevelse av konflikt och hur reagerar vi på att bli begränsade i ett stadsrum ?
Kan konst verkligen påverka sociala rum och relationen mellan människor som bor där?
Den andra frågan är : Hur det förändrade rum/landskap som omger oss påverkar oss med sitt bagage av förflutet och i dess nuvarande form . Vi kommer att undersöka och forska om hur vi som konstnärer och curators tar på oss rollen att uttolka situationen och förändringen i detta neo urbana samhälle.
Denna process har flera stadier och i varje steg av processen kommer curatorn att spela olika roll.
Först väljer curatorn ut konstnärerna och platsen/platserna.
Sedan arbetar curatorn i nära samarbete med konstnärerna som valts ut från de två olika platserna och det blir ett gemensamt arbete för både curators och konstnärer att forska och få fram relevanta och konstruktiva sätt att använda varje plats på ett konstnärligt intressant sätt.
Till slut kommer själva framställningen och exponeringen av konstverken på plats, och hur man gör den platsen till ett Socialt rum.
Det sätt vi involverar konstnärerna i detta projekt är genom en intim och nära kontakt med dem.
Vi ger dem en möjlighet att forska på djupet och att vara helt fria i sitt uttryckssätt. Som curators vill vi värna om att de har helt fria händer samtidigt som vi försöker binda samman deras olika idéer genom en osynlig tråd och få dem att samarbeta med varandra.
Vi är öppna för okonventionella uttrycksmedel och konstnärerna kan besöka sitt område och skapa sitt eget förhållande med Platsen och sedan arbeta i sin egen ateljé eller direkt på plats där utställningen ska äga rum.
På detta sätt försöker vi både som konstnärer och curators att utvidga idén om platsspecifik gestaltning.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.